21 september 2020

Thuiswerken: hoe pak ik het aan?

Het nieuwe werken, dat is niet meer braaf elke dag van 9 tot 5 op kantoor, maar een meer flexibele aanpak. Af en toe thuiswerken hoort daar ook bij. Almaar meer werknemers verwachten dat hun werkgever de mogelijkheid tot telewerk voorziet, om zo makkelijker privé en werk op elkaar te kunnen afstemmen. Maar hoe pak je dat het best aan? 

Eerst en vooral: thuiswerken is niet alleen een pluspunt voor de werknemer. Ook als werkgever is het interessant. De mogelijkheid tot thuiswerk is bijvoorbeeld een argument bij aanwerving, en het houdt mensen langer aan boord. Werknemers van nu willen dat hun werk-privébalans goed zit, en een dagje geen fileleed kan daar veel bij helpen. Als je daar als werkgever dus aan tegemoet komt, is dat een sterkte.

Thuiswerk blijkt werknemers ook vaak gemotiveerder, en dus productiever te maken. Elke onderneming vaart wel bij een gelukkige werknemer.

Enkele tips:

  • Start met een beperkt aantal dagen thuiswerk. Op die manier kan je de voor en nadelen gaandeweg opmerken en bijsturen.
  • Pols bij je werknemers hoe zij het zien. Hou er rekening mee dat er misschien mensen zijn die niet willen thuiswerken.
  • Stel een thuiswerkpolicy op. Daarin beschrijf je bijvoorbeeld hoeveel dagen per week mag worden thuis gewerkt, wat je verwacht qua reactiesnelheid op mails, binnen welke uren werknemers bereikbaar moeten zijn...

Samengevat:

De mogelijkheid tot thuiswerken is stilaan de norm aan het worden. Werknemers worden er gelukkiger van, werkgevers varen er wel bij. Maar hoe pak je dat het best aan? Doe het alleszins stap voor stap, maak goede afspraken en waak erover dat de teamgeest behouden blijft.  Zo wordt thuiswerken een troef voor je bedrijf!

Thuiswerken: hoe pak ik het aan?

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x