3 december 2021

De administratie: Wat je moet weten

Een onderdeel waar geen enkele ondernemer aan ontsnapt, de administratie. Een taak waar je liever niet mee bezig bent of liever niet aan denkt. Het kost veel tijd en vaak zie het licht aan het einde van de tunnel niet.

Waarom is een goede administratie belangrijk?

Voor elke ondernemer geldt de bewaarplicht. Je bent dus wettelijk verplicht om je administratie bij te houden en te bewaren voor mogelijke controles. De administratie is ook nodig voor de periodieke btw-aangifte. Kortom, een goede administratie draagt bij aan het succes van je bedrijf. Het geeft je informatie over de financiële situatie.

Waar moet je beginnen met je administratie?

Of je nu net begint of structuur zoekt in je huidige administratie, voor beide is het belangrijk dat je met een goede basis begint en dit ook bijhoudt. Een georganiseerde administratie begint bij het bewaren en bijhouden van alle bonnetjes en facturen. De manier waarop je dit doet kies je zelf, maar het moet wel duidelijk zijn voor de btw-aangifte.

Waaruit bestaat je administratie?

Een goede administratie bestaat uit alle gegevens over je onderneming. Dit kan zowel digitaal als op papier zijn. Enkele voorbeelden:

  • Financiële aantekeningen
  • Inkomende en uitgaande facturen
  • Contracten, afspraken en overeenkomsten
  • Software en data betstanden

Uit je administratie moet je kunnen afleiden hoeveel btw je moet betalen of kan terugkrijgen. Per periode moeten volgende overzichten worden bijgehouden:

  • Uitgaande facturen of inkomsten
  • Inkomende facturen
  • Privé gebruik van goederen en diensten

Om de belastingen goed te kunnen controleren, stelt de belastingdienst een aantal eisen met betrekking tot facturen. Hierbij gaat het om bedrijfsgegevens, algemene gegevens, de gegevens van je klanten en een aantal overige zaken. Wil je weten hoe je facturen er precies uit moeten zien en wat ze moeten bevatten?

 FAS helpt je graag verder met je administratie.


De administratie: Wat je moet weten

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x